Jakie objawy autyzmu można łatwo przeoczyć?
Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, które wpływa na sposób, w jaki jednostka komunikuje się, postrzega świat i wchodzi w interakcje społeczne. Chociaż objawy autyzmu mogą być zróżnicowane pod względem nasilenia, niektóre z nich mogą być trudne do zauważenia, zwłaszcza na wczesnych etapach życia dziecka. Wczesne rozpoznanie i interwencja są kluczowe dla zapewnienia odpowiedniego wsparcia i terapii, dlatego warto zwrócić uwagę na subtelne sygnały, które mogą wskazywać na obecność tego zaburzenia.
Trudności w nawiązywaniu kontaktu wzrokowego
Jednym z pierwszych objawów kierunkującym na diagnozowanie autyzmu w woj. warmińsko-mazurskim, który może być łatwo przeoczony, jest brak lub ograniczony kontakt wzrokowy. Dzieci z autyzmem często unikają patrzenia w oczy innych osób, co może być interpretowane jako nieśmiałość lub brak zainteresowania. Jednakże trudności w utrzymaniu kontaktu wzrokowego mogą wskazywać na problemy z przetwarzaniem bodźców społecznych i emocjonalnych.
Ograniczone zainteresowanie zabawą symboliczną
Zabawa symboliczna, czyli udawanie i naśladowanie rzeczywistości, jest ważnym elementem rozwoju dziecka. Dzieci z autyzmem mogą mieć trudności z angażowaniem się w tego rodzaju zabawy lub wykazywać ograniczone zainteresowanie nimi. Zamiast tego mogą preferować powtarzalne czynności lub bawić się przedmiotami w sposób nietypowy, na przykład układając je w określone wzory.
Problemy z rozumieniem i wyrażaniem emocji
Dzieci z autyzmem mogą mieć trudności z rozpoznawaniem i interpretowaniem emocji innych osób oraz wyrażaniem własnych uczuć. Mogą wydawać się obojętne lub nieadekwatnie reagować na sytuacje emocjonalne. Na przykład, mogą nie zauważać, gdy ktoś jest smutny lub zdenerwowany, albo reagować na takie sytuacje w sposób nieoczekiwany.
Niezwykłe reakcje na bodźce sensoryczne
Dzieci z autyzmem często wykazują nadwrażliwość lub niedowrażliwość na bodźce sensoryczne. Mogą być nadmiernie wrażliwe na dźwięki, światło, dotyk czy zapachy, co może prowadzić do unikania pewnych sytuacji lub miejsc. Z drugiej strony, mogą poszukiwać intensywnych doznań sensorycznych, takich jak kręcenie się wokół własnej osi czy machanie rękami.
Problemy z komunikacją werbalną i niewerbalną
Opóźnienia w rozwoju mowy są jednym z bardziej oczywistych objawów autyzmu, jednak problemy z komunikacją mogą obejmować również inne aspekty. Dzieci z autyzmem mogą mieć trudności z używaniem gestów, mimiki twarzy czy intonacji głosu do komunikowania się. Mogą również mieć trudności z rozumieniem subtelnych niuansów języka, takich jak ironia czy sarkazm.
Trudności w nawiązywaniu relacji społecznych
Dzieci z autyzmem mogą mieć trudności z nawiązywaniem i utrzymywaniem relacji społecznych. Mogą wydawać się niezainteresowane kontaktami z rówieśnikami lub mieć problemy z rozumieniem zasad społecznych i norm. Często preferują samotną zabawę lub spędzanie czasu w towarzystwie dorosłych, zamiast innych dzieci.